NLP heeft inderdaad een van de beste strategieën ontdekt om kinderen te leren spellen. Helaas, staat deze strategie in de meeste boekjes verkeerd. Het punt zit dat er twee fases zijn binnen de spellingsstrategie en dat de meeste NLPers alleen maar de eerste fase doen.

In fase 1 stop je met het fonetische leren spellen. Door een woord hardop in je hoofd op te zeggen, zegt niets over hoe je het spelt omdat je nu eenmaal bij veel woorden niet kan horen wat de letters precies zijn. Fonetisch spellen levert dus alleen maar spelfouten op. In plaats daarvan is het zaak om over te stappen naar een visuele manier van spellen. Dit doe je door kinderen een spiekbriefje te geven. Spellen wordt een stuk makkelijker met een spiekbriefje. Alleen is het wel een bijzonder spiekbriefje, namelijk eentje die onzichtbaar is en op die manier nooit door de leraar ontdekt kan worden. Kortom, wanneer kinderen leren spellen dienen ze de woorden visueel op een denkbeeldig briefje te schrijven zodat ze later het van dit briefje kunnen overschrijven.

Een manier om te checken of ze dit echt doen, is om elke letter een andere kleur te geven en ze daarna te vragen welke kleur een bepaalde letter heeft. Op die manier dwing je ze om echt visueel te werken. Je kan ook naar de oogbewegingen kijken, maar dit is veel minder nauwkeurig dan naar de kleuren vragen.

Wanneer kinderen dit eenmaal onder de knie hebben zijn ze wel goede spellers geworden, maar ook langzame omdat de bovenstaande procedure als je die bewust doet nu eenmaal langzaam gaat. Vandaar dat het belangrijk is om ook fase 2 te leren waarin de spellingsstrategie onbewust gemaakt wordt. Dit is de fase die meestal overgeslagen wordt of zelfs verstoord wordt.

Na het spiekbriefje dienen kinderen te leren dat ze gewoon vrijuit kunnen lezen en schrijven, maar dat ze leren luisteren naar hun gevoel. Op het moment dat ze een spelfout lezen of schrijven, zal hun gevoel namelijk veranderen in een naar gevoel. Dat is de reden dat goede spellers altijd zo boos worden op mensen die veel spelfouten maken: het doet hen letterlijk pijn. Door het introduceren van een slecht gevoel op het moment dat er een spelfout gemaakt wordt, leren kinderen om snel te kunnen lezen en schrijven, want ze hoeven alleen nog maar te stoppen op het moment dat er een slecht gevoel is. Alleen op dat moment hoeven ze hun spiekbriefje te pakken en te checken wat er fout is en eventueel iets te verbeteren. Ook al heeft NLP de naam vooral positief te zijn, goede NLP maakt ook op een goede manier gebruik van slechte gevoelens zoals hier in de spellingsstrategie.


Het Nederlandse standaardwerk voor NLP is Brein Training. Brein Training is bij elke boekhandel of online boekwinkel te bestellen als je dat prettiger vinden, maar ik waardeer het natuurlijk zeer wanneer je het boekje via mijn dochteronderneming besteld.



Of vraag eerst het gratis rapport op met daarin een preview uit “Breintraining: handboek voor moderne NLP” met het onderstaande formulier:




Categories: Encyclopedia

No comments

Add Comment

Enclosing asterisks marks text as bold (*word*), underscore are made via _word_.
Standard emoticons like :-) and ;-) are converted to images.

To prevent automated Bots from commentspamming, please enter the string you see in the image below in the appropriate input box. Your comment will only be submitted if the strings match. Please ensure that your browser supports and accepts cookies, or your comment cannot be verified correctly.
CAPTCHA

Submitted comments will be subject to moderation before being displayed.